زندگینامه هئو هوانگ اوک

هئو هوانگ اوک یا سوری راتنا (Suriratna) یک ملکه افسانه ای است که در سامگوک یوسا در تواریخ قرن سیزدهم از او یاد شده. به گفته سامگوک یوسا وی پس از اینکه با قایق از یک سرزمین دور به نام آیوتا به گایا آمد، در سن 16 سالگی با سورو پادشاه گیوم گوان گایا ازدواج کرد. که این ازدواج او را اولین ملکه گیوم گوان گایا کرد. 

یک تمبر پستی 25.00 Rs یافت شده در هند که عکس سوری راتنا (ملکه هوانگ اوک) روی آن است

یک تمبر پستی 5.00 Rs یافت شده در هند که عکس سوری راتنا (ملکه هوانگ اوک) روی آن است. 

داستان افسانه ای ملکه هئو در گاراک گوک گی (Garakgukgi) (شجرنامه پادشاهی گاراک) یافت میشود اما امروزه این کتاب گم شد و فقط در ساگوک یوسا به این نکته اشاره ای شده. طبق افسانه ها هئو یک شاهزاده خانم سرزمین آیوتا بوده. سوابق تاریخی مشخص نکرده اند که آیوتا کجا بوده اما به احتمال زیاد یک کشور دور دست بوده. منابع مکتوب و سریال ها میگویند که آیوتا جزوی از هند بوده اما هیچ اثری از افسانه هئو در هند یافت نمی شود. کیم بیونگ مو یک فرد سرشناس از دانشگاه هانیانگ آیوتا را همان آیودهیا (Ayodhya) در هند میداند زیرا در تلفظ شباهت دارند. در قدیم به هندوستان کنونی که امروزه آیودهیا نامیده میشود، ساکتا (Saketa) می گفتند.مینتز و ها تائه هونگ ادعا داشتند که آیوتا همان شهر تایلند کنونی بوده با این حال طبق گفته جورج کدس، در سامگوگ ساگی آمده که تایلند تا سال 1350 تاسیس نشده بود. 

ازدواج با سورو

هئو هوانگ اوک هنگامی که فقط 16 سال داشت با پادشاه سورو ازدواج کرد. آمده است که او نامش را هوانگ اوک (یشم زرد) و نام خانواده ای اش را هئو یا هوره (hurh) بیان کرده است. وی چگونگی آمدنش به گیا را اینگونه توصیف کرده: خداوند آسمان (سانگ جی) در رویاهای والدینش ضاهر شد. او به آنها گفت که هوانگ اوک را به نزد سورو بفرستند که او اولین پادشاه گایا است. این خواب نشان داد که شاه هنوز ملکه ای ندارد. سپس پدر هوانگ اوک به او گفت که به نزد سورو برود. پس از دو ماه سفر دریایی او توانست که به گیا برود. 

طبق این افسانه، درباریان از پادشاه سورو می خواستند تا از میان دوشیزگانی که به دربار می آیند، ملکه ای انتخاب کند. اما سورو باور داشت که آسمان ها همسرش را انتخاب می کنند. بنابراین او به یوچین گان دستور داد که تا با یک اسب و یک قایق به مانگسان دو (جزیره ای در جنوب پایتخت) سفر کند. در مانگسان، یوچین کشتی ای با یک بادبان و پرچم قرمز دید. او به داخل کشتی رفت و آنها را تا ساحل گایا همراهی کرد. سینگویگان (یکی از افسران) به قصر رفت و حضور این کشتی را به پادشاه اعلام کرد. پادشاه نه رئیس قبیله را فرستاد و از آنها خواست تا مسافران کشتی را تا قصر همراهی کنند. 

شاهزاده خانم هئو می گفت که همراه غریبه ها نخواهد رفت. بنابراین پادشاه دستور داد که در دامنه های تپه ای نزدیک قصر چادر بزنند. سپس شاهزاده خانم با درباریان و برده های خود به چادر رفت. دو تن از درباریانی که او را همراهی می کردند، سین پو (یا سین بو) و چو کوآنگ (یا جو گوآنگ) بودند. بیشت غلام همراه شاهزاده خانم بودند که طلا، نقره، جواهرات، ابریشم و ظروف سفالی با خود حمل می کردند. پیش از اینکه شاهزاده خانم با پادشاه ازدواج کند او شلوار خود را (که در بخش دیگری از ساگوک یوسا دامن نامیده می شود) در آورده و به کوه تقدیم کرده. همچنین سورو به هوآنگ اوک میگوید که او میدانسته که قرار است بیاید و به همین دلیل با دوشیزگان دیگر ازدواج نمیکرده.

هنگامی که برخی از همراهان ملکه تصمیم به بازگشتند گرفتند، پادشاه سورو به هر یک از آنها 30 رول پارچه کنف داد (هر رول 40 یاردی بود). علاوه بر اینها او به هر کدام ده کیسه برنج برای بازگشت داد. برخی از همراهان ملکه در نزد ایشان ماندند از جمله دو درباری و همسرانشان. اقامتگاه ملکه در قصر داخلی و اقامتگاه همراهانش در قصر جداگانه ای بود. و به بقیه کاروانیان یک مهمانخانه بیست اتاقی اجاره داده شد. 

فرزندان

هوانگ اوک و سورو 12 فرزند داشتند که پسر بزرگتر گئودونگ (Geodeung) نام داشت. او از سورو درخواست کرد که دو تن از فرزاندان نام خانوادگی هئو را داشته باشند. سوابق نشان میدهند که نام خانوادگی گیمهائه هئو به این فرزند رد شد. طبق جیل بورام، هفت پسر دیگر از داییشان پیروی کردند و دین بودایی را گسترش دادند. اسم های این پسران هیجین، گاکچو، جیگام، دئونگ یئون، دومو، جئونگ هئونگ و گیجانگ هستند. به طور کلی باید بگویم که بیش از شش ملیون کره ای خودشان را نواده ی ملکه هئو میدانند. دو فرزند دیگر آنها دختر بودند که یکی از آنها با مردی از طلحه و دیگری با یک نجیب زاده شیلایی ازدواج کردند. 

در افسانه ها آمده است که ملکه هئو در سن 157 سالگی در گذشت. 

آرامگاه ملکه هئو هوانگ اوک در گیمهائه کره جنوبی. 

گمان میرود که مقبره های هوانگ اوک و سورو در گیمهائه کره جنوبی باشند. بتکده ای که در کشتی هئو بود و از هند به چوسان آورده شد، در نزدیکی قبر هئو قرار دارد. سامگوک یوسا میگوید که این بتکده در وسط کشتی قرار داشت تا خشم خدای دریا را آرام کند و کشتی بتواند سالم از دریا عبور کند. شکل خاص و غیر معمول این بتکده در کره، آن را بسیار مهم و با ارزش جلوه میدهد. 

در بخشی از سامگوک یوسا آمده که پادشاه جیلجی معبدی بودایی برای پیروان هئو هوانگ اوک در محل ازدواج وی و پادشاه سورو، ساخته. وی معبد را وانگ هوسا (wanghusa) (معبد ملکه) نامید. سامگوک یوسا همچنین ثبت کرده که این معبد سال 452 ساخته شده است. چون هیچ سوابق دیگری از تشکیل آیین بودا جز قرن 5 گایاوجود ندارد، دانشمندان مدرن این معبد را یک معبد اجدادی بودایی نامیده اند. 

چون ایوتا با آیودهیا شباهت آوایی دارد، برخی کره ای اعتقاد دارند که هئو هوانگ اوک یک شاهزاده خانم کره ای بود. در سال 2001 یک یادبود از هئو هوانگ اوک توسط یک هیئت کره ای که بیش از صد مورخ و نماینده دولت بودند، افتتاح شد. در سال 2016 یک هیئت دیگر کره ای پیشنهاد توسعه این یادبود را داد. این پیشنهاد توسط وزیر ارشد پذیرفته شد. در 6 نوامبر 2018 در آستانه جشن دیپاوالی (Dipavali)، بانوی اول کره ی جنوبی کیم جونگ سوک دستور زیباسازی این بنای یادبود را داد. او به یادبود ملکه هئو ادای احترام کرد و در یک جشن برای زیباسازی این یادبود به همراه وزیر ارشد شرکت کرد. 

طبق گزارش ها هر ساله صدها کره ای برای دیدن و احترام گذاشتن به یادبود ملکه هئو، به آیودهیا سفر میکنند.

سئو جی های در سریال کیم سورو (سرزمین آهن) نقش ملکه هئو را ایفا کرده.

در فوریه 2019 توافقنامه ای را در زمینه انتشار به یادبود ملکه هئو هوانگ اوک، امضا کردند. 

شورای روابط فرهنگی هند درحال انتشار کتابی است که شامل ارتباط برقرار کردن بین فرهنگ های بیگانه و هند است که داستلن ملکه هئو هوانگ اوک نیز در این کتاب نقل میشود. 

این پست با نظرات شما کامل میشه

منبع: ویکی پدیای انگلیسی و بازسازی و تصاویر توسط خودم

زندگینامه بعدی، زندگینامه بانو سونگیون

زندگی در تاریخ...ایران...کره

سلام شیما جون

خیلی خیلی ممنون بابت این زندگینامه کاملت. من عاشق هوانگ اوکم. خیلی دوسش دارم

و بازم ممنون که به خواشتم احترام میذاری

خواهش میکنم عزیزم
لطف داری
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan