نقد کامل سریال درخشش یا جنون

سریال درخشش یا جنون یک سریال کره ای در ژانر تاریخی است که در کنار وقایع تاریخی هم به تخیلات و اکشن بازی ها هم پرداخته. 

داستان: سریال درمورد شاهزاده‌ی نفرین شده‌ی ما وانگ سو هست که تقدیرش اینکه اگه بخواد سرنوشت شومش رو از بین ببره باید با پرنسس گوریو و پرنسس بالهه دیدار کنه...

به ادامه مطلب بروید.......

سریال اول چندتا بچه رو نشون میده که بدون اجازه وارد اتاق پادشاه شدن و گردنبند پروانه رو میبینن. اینجا سریال فلش بک میخوره و داستان ما از همین فلش بک آغاز میشه. شاهزاده وانگ سو که به خاطر سرنوشت شومش به کوهستان فرستاده میشه، سوقصد به جان پادشاه، موضوع ازدواج شاهزاده با پرنسس یئو وون، دیدار شاهزاده با پرنسس بالهه و ازدواج سوری آنها؛ همه و همه تپی قسمت اول سریال اتفاق می افتن. کلا قسمت اول سریالای تاریخی خیلی عجله داره تا شخصیت ها رو معرفی کنه و اتفاقا رو جلو ببره. مثل سریالهای جامیونگ گو و آیینه جادوگر. قسمت اولش کمدی هایی هم داشت که خیلی جالب و بامزه بودن و منو خیلی به خنده انداختن واقعا که کیف کردم.

به قسمت دوم میرسیم. مثل اینکه سریال خیلی عجله داره هرچه سریع تر داستانارو ببره جلو. تو قسمت دوم نه تنها وانگ سو با پرنسس یئو وون ازدواج میکنه و همچنین امپراطور هم میمیره، بلکه سریال فلش فوروارد میخوره به پنج سال بعد. 

کم کم مثلث عاشقانه داره سرو شکل پیدا میکنه اما این مثلث عاشقانه با همه‌ی مثلث هایی که دیدم فرق داره. سریال با همین ریتینگ سریعش کاری میکنن که شین یول، وانگ سو رو ببینه. معمولا وقتی دوتا عاشق و معشوق به هم میرسن، باید شاهد یه صحنه‌ی احساسی و عاشقانه باشیم. ولی با کمال تعجب این صحنه طنز و کمدی بود (حالا شاید کمی هم غمگین). به نظر من که این دیدار خنده‌دار که منو کلی خندوند بهتر از دیدارهایی که احساساتمو برمی‌اندازه و منو به گریه میندازه.

طراحی صحنه و طراحی لباس ها عالی بود. ولی یکم توی لباسای شین یول کم کاری کرده بودن. اون یه بازرگان بزرگه، لباساش باید خیلی زیبا و چشم‌ نواز باشه که اینطور نبود. اما طراحی صحنه هیچ عیبی نداشت. به این تصویر با دقت نگاه کنید. متوجه منظورم میشید.

بازیگران کارشون رو خیلی خوب انحام دادن. به خصوص وانگ سو. حتی شخصیت پردازی های زیبا و دلنشین بودند. اما انتخاب بازیگر توی چند مورد خوب و دلخواه نبود. مثلا پادشاه؛ بازیگر نقش امپراطور بازیش رو خوب انجام داد اما این فرد برای نقش پادشاهی مناسب نبود. به نظرم اگه یکی دیگه‌رو میاوردن که از نظر شکل و قیافه نزدیک به امپراطور بود، بهتر میشد.

شین یوله داستان ما نمیخواد خودشو به وانگ سو معرفی کنه. چرا، دیگه نمیدونم.

نویسنده یه کاره سخت و طاقت فرسا توی دستاشه. داستان چندین شخصیت های مختلف که باید همه رو به هم ربط بده. معما هایی که یکی یکی باید برای شخصیت های داستان حل بشه. مثلا اینکه وانگ سو نمیدونه که گائه بونگ یه زن و همون عروس یه روزشه. یا شین یول هم نمیدونه وانگ سو یه شاهزاده‌س یا نمیدونه که محافظ پرنسس یئو وون که عاشق پرنسس بود، همون برادرشه که سالها پیش گمش کرده بود.

نویسنده مبارزه ی شاهزاده هارو وسط میکشه. همونجاست که شین یول میفهمه وانگ سو یه شاهزاده‌س و همینطور میتونه با باهوشی و زیرکیش سرنوشت وانگ سو رو که درخشیدن یا دیوانه شدنه پیش بینی کنه. مخاطب ابنجا میفهمه که چرا اسم سریال (درخشش یا جنون) هستش.

حالاکه فهمیدیم شین یول پرنسس بالهه‌س و تقدیرش اینکه به وانگ سو کمک کنه تا به پادشاهی برسه و همینطور سرنوشت پرنسس یئو وونم اینکه در کنار وانگ سو بمونه، میفهمیم که یکی از این دو نفر فقط میتونه کنار وانگ سو بمونه.😥

مادر وانگ سو هم میفهمه که تقدیر وانگ سو اینکه پادشاه بشه و از رفتار و برخوردایی که با وانگ سو داشته پشیمون میشه و با اون چای میخوره. صحنه ی چای خوردن مادر و پسر باهم و اشک ریختنشون، یکی از احساسی ترین صحنه های سریال بود.

اتفاقای پیچیده و پشت سرهم دارن میوفتن. مسموم شدن پادشاه جئونگ جونگ به دستور وانگ شیک ریوم با سمی که پرنسس یئو وون داره، وانگ سو پی میبره که گائه بونگ یه زنه و همون عروس یه روزه‌ش، شین یول که از طریق دستبند های پرنسس یئو وون میفهمه که پادزهر سمی که وارد بدن پادشاه شده پیش اونه، پرنسس یئو وون که برای ساکت کردن شین یول به محافظش (همون برادر شین یول)، میگه که اونو بکشه و همونجا برادرش میفهمه که شین یول خواهرشه اما هیچ رحمی به خواهرش نداره و ...

واقعا سریال زیبا و پیچیده شده. شاید شما که سریال نگاه کردین به زور تونستین از معماهای و اتفاقای پیچیده ش سر در بیارین اما منی که این نقد رو برای این سریال پیچیده می نویسم، کارم هزاران برابر سختر از سر در آوردن از معناهای سریال هنگام تماشای اونه. سریال واقعا یه شاهکار بود. یه شاهکار واقعی که لیاقتش بهتر و برتز از اسم شاهکاره.

کم کم برای مخاطب داره واضح میشه که وانگ سو و شین یول عاشق همن اما نمیتونن باهم باشن. چون ازدواج اول یه شاهزاده باید یه ازدواج سلطنتی باشه وگرنه هردوی اونها می میرند. وانگ سو با بازی زیبای جانگ هیوک، میخواد با کمک پرنسس یئو وون، قدرت همه ی اشراف رو ضعیف و پادشاهی قدرتمند بسازه که اوت پادشاه باید برادرش باشه. 

وانگ ووک پادزهری رو که پیش پرنسس بود رو برداشته و پرنسس هم آیینه های برنزی رو داره. وانگ شیک ریوم از طریق ووک میخواد تجارت خونه ی چونگهه رو به تجارت خونه ی خودش تبدیل کنه که موفق هم میشه و با شهادت ووک علیه شین یول و تجارتخونه ی چونگهه، پیروز میدان میشه.

ولی یه چیزی خیلی بد و خسته کننده بود اونم اینکه از اول تا آخر سریال حرف از انتقال پایتخت به غرب زده میشد که اون پایتخت میتونه پایتخت پادشاهی ووک باشه. اما ووک به وانگ شیک ریوم خیانت کردو وانگ شیک ریوم تصمیم میگیره خودش پادشاه بشه. مشکل اینکه در طول سریال انقدر حرف از غرب زده شد چزا یه بار هم کارگرانی رو ندیدیم که مشغول ساختن قصر در غرب باشن؟

برادر زجر دیده ی شین یول نمیخواد به خواهرش بگه که هنوز زندست و فقط یه بار قبل از مرگش به خواهرش که خیلی مریضه درباره ی مادرشون میگه. اما شین یول بیچاره ی ما نمیدونه که با برادرش داره درباره ی مادرشون حرف میزنه. برادر و خواهری که سالها دنبالشون گشته ولی پیداشون نکرده.

پادشاه به شدت مریض شده. از طرف دیگه وانگ شیک ریوم از طریق پسرش و ژنرال گواک میفهمه که وانگ سو و شین یول باهم ازدواج کردن. برای همین از این اطلاعات، برای از بین بردن وانگ سو و شین یول، و مطیع کردن وانگ ووک استفاده میکنه و یه بازجویی راه میندازه. شین یول توی زندان به خاطر سرمایی که توی بدنش داره به شدت مریض میشه. اونجاست که چهار شخصیت اصلی سریال دورهم جمع میشن و هرکدومشون برای هدف های مختلفشون، به هم کمک میکنن. واقعا خیلی صحنه ی قوی ای بود. یکی از کارای سخت فیلمنامه نویشی اینکه نویسنده توانایی اینو داشته باشه که شخصیت های اصلی سریال رو که معمولا از هم متنفرن رو دور هم جمع کنه و بر علیه شخصیت منفی سریال دست به یکی کنن. 

ووک پادزهر و به وانگ سو میده تا پادشاه حالش خوب شه و بتونه بازجویی رو پیش ببره. اما حیف که سریالای کره ای اصلا دلشون نمیخواد زوج های سریال به هم برسن... ووک برای نجات جون شین یول از پادشاه میخواد که اونو شین یول باهم ازدواج کنن.

وانگ سو چون به این شرط آزاد شد که برای وانگ پونگ (پسر وانگ شیک ریوم) کار کنه، حالا راهی غرب شده. وقتی وارد غرب میشه قصد جونش رو میکنن. وانگ سوی داستان ما بیشتر از همه و همه کس به پادشاهی علاقه داره اما خودش احساسشو نمیدونه.

وانگ سو آشکارا خودشو رئیس سیاه پوان نیکوکار نشون میده و میخواد این کشور و اصلاح کنه.

نوشته های بالا هرکدومشون خلاصه ای هستن از بهترین و عالی ترین صحنه های احساسی و جذاب سریال. موسیقی های سریال عالی و به جا توی این صحنه ها جایگذاری شده بودن. سریال پر از صحنه های احساسی بود ولی اگه تدوینگر کل این صحنه هارو با موسیقی پر میکرد، دیگه سریال موسیقی وار میشد.  اما خوشبختانه تمام عوامل سریال درخشش یا جنون خیلی با تجربه تر از این بودن. 

به آخرای سریال نزدیک میشیم. وانگ شیک ریوم میخواد با استفاده از دهکده چونگاهه و شین یول که شاهدخت بالهه بوده، یه شورش راه بندازه. اما وانگ سوی ما که باید پادشاه بشه تا گوریو 1000 ساله باقی بمونه، مانع این کار میشه و شورش رو سرکوب میکنه.

طبیعتا باید شاهد یه شورش عالی، هیجانی و اکشن باشیم که چنین نشد. وانگ شیک ریوم با اولین حرکت شکست خورد و کارش تموم شد. درسته که مردم و سریازاش بهش پشت کردن اما قوی ترین شخصیت منفی سریال واقعا باید انقدر ضعیف باشه که فقط به قدرت مردم وابسته باشه؟

وانگ سو پادشاه میشه، ولی قبل از پادشاه شدنش، شین یول تصمیم میگیره به سفر بره و نمیخواد کنار وانگ سو بمونه. طبیعی که زوج های سریال نباید به هم برسن. اما از ما چه کاری ساخته س؟ ولی خوشبختانه سریال با این جدایی، غمگین تموم نشد و در آخر وانگ سو و شین یول به هم رسیدن.

یه سریال عالی با بازیگران عالی و درجه یک که به جز اون اشکالایی که گفتم، هیچ ایراد دیگه ای نمی تونم از سریال بگیرم.

خیلی ممنون که تا پایان این نقد رو خوندید. لطفا نظراتتون رو درمورد این نقد با من به اشتراک بذارید.

نقد بعدی، سریال جنگ بین زنان (ملکه: عشق و جنگ)....

زندگی در تاریخ...ایران...کره

سلام

خیلی ممنون از نقدتون. واقعا زیبا نقد کردین. لطفا سریال های گل و شمشیر، ماه در آغوش خورشید و سرزمین آهن رو نقد کنین.

خیلی ممنون از اینکه بازدید کردید. حتما به زودی نقدشون رو می نویسم.

وقتیکه من این سریالو دیدم زیاد ازش خوشم نیوند چون به جزئیاتش زیاد دقت نکردم. ولی شما جزئیات رو خیلی خوب برای کسی مثل من روشن و واضح نوشتین. من چنتا جای دیگه نقد این سریالو خوندم، ولی هیچکدومشون به خوبی شما نبودن.

وبلاگتونم خیلی عالیه. فقط یه چیز کم داره اونم نظر سنجیه. لطفا یه نظرسنجی بذارین.

بازم ممنون

خیلی خوش اومدین. ممنون از تعریفاتون.
 لطف دارین.
حتما، دارم یه نظرسنجی درست میکنم و به زودی توی وبلاگ میذارم.
ممنون از بازدیدتون

خیلی ممنون از نقد زیبا و قشنگتون.

واقعا عالی بود.

 

از تعریفاتون ممنونم. و ممنون که بازدید کردین

سلام نقدتون خوب بود. واقعا به دلم نشست.

ممنونم از نظرتون

وای، چقدر خوب نقد کردین

لطفا چندتا سریال مثل این سریال عاشقانه و جذاب معرفی کنین

لطف دارین
سریال پرنسس جامیونگ گو ، خورشید و ماه ، ایمان به سرنوشت ، سرزمین آهن و رودخانه ماه سریالهایی هستن مثل درخشش یا جنون با داستان عاشقانه. البته فقط داستانشون مثل درخشش یا جنون هست. ریتینگشون متفاوته.

من که از نقدتون استفاده کافی رو بردم. 

واقعا دست و پنجه تون درد نکنه.

عالی عالی بود

لطف دارین
خوشحالم که مورد پسند بوده

من تا نصف این سریالو دیدم

میشه بگین آخرش چی میشه؟

وانگ سو و شین یول بهم میرسن یا نه؟

تو نقد که گفتم. 
شین یول قصد سفر میکنه و وانگ سو پادشاه میشه. بعد چند سال دوباره همو می بینن.

سلام

من الان دارم سریال عاشقان ماه رو نگاه میکنم. شخصیتشا درست شخصیتای همین سریالا به جز چنتاشون

میشه بگی کدوم سریال واقعی و بیشتر درباره تاریخ درست شده؟

هردوشون از روی تاریخ درست شده. توی تاریخ وانگ سو با خواهر ناتنیش ازدواج کرده. ولی توی این دوتا سریال وانگ سو عاشق یکی دیگه بوده (توی عاشقان ماه: هه سو ، توی درخشش یا جنون: شین یول).
و اینکه عاشقان ماه از روی یه سریال چینی درست شده و پایانش خیلی تلخه ولی پایان درخشش یا جنون قابل قبول تره و کمی خوب و شیرین و جذاب.

شیما یه سوال داشتم

این سریال چجوریه؟ به پای ملکه هفت روزه، ملکه کی، تاریخ آرتدال و اینا میرسه یا ازشون کمتره؟

والا درخشش یا جنون هم عاشقانه س و هم سیاسی پس ژانرش شبیه ملکه هفت روزه و ملکه کیه ولی از ملکه کی پایین تره و شاید هم پایه ملکه هفت روزه باشه. تاریخ آرتدال هم تخیلیه و ژانرش زمین تا آسمون با درخشش یا جنون فرق میکنه

وای که چقد این سریال مزخرف بود. می خواستم بعدش خودمو بکشم که انقد براش وقت گذاشتم

جدی میگی؟ وااا؟ من که خیلی دوسش داشتم سریالو!

میدونین از چیه این سریال بدم میاد؟ از اینکه جانگ هیوک و اوه یئون سئو توش بازی میکردن. قبول دارم که بازیشون عالیه اما از هیچکدومشون خوشم نمیاد.

دیگه نمیذونم!

میدونم چی میگین. خوب اگه از این دوتا بازیگر بدتون میاد سعی کنین سریالایی که توشون بازی کردن رو نگاه نکنین یا اگه نگاه می کنین لطفا بدون در نظر گرفتن اینکه اونها تو این سریالها بازی کردن، سریال رو قضاوت کنید.

سلام

من تازه با وبلاگتون آشنا شدم. مطالب وبلاگتون عالی و جذابن. مرسی بابت وبلاگ قشنگتون. 

بدرخش یا دیوانه شو رو هم خیلی زیبا نقد کردین. من عاشق این سریالم. دوست دارم بیشتر درمورد این سریال بخونم و بفهمم. اگه پست های دیگه ای از این سریال دارین، لطفا راهنماییم کنین.

سلا
خوش اومدین. مرسی.
کلمه درخشش یا جنون رو در بخش جستجو تایپ کنید یا در بخش موضوعات روی این موضوع کلیک کنید.

من عاشقان ماه رو با اینکه خیلی کوتاه بود بیشتر دوس داشتم بازیگرای اونا بهتر بودن 

عاشقان ماه هم خوب بود اما یکم غمگین تموم شد.

سلام خیلی خوب توضیح دادین.🏵️🏵️🏵️

سلام. لظف داری
جمعه ۱۲ آذر ۰۰ , ۱۶:۳۹ دخی کیپاپر و کیدرامر(دخی میراپرمرم)(دیگه میراکولر نیستم)

ببخشید وانگ سو تو این سریال همون وانگ سو تو عاشقان ماه؟

بله
سه شنبه ۱۶ آذر ۰۰ , ۱۳:۵۸ دخی کیدرامر و کیپاپر(دخی میراپرمرم)(دیگه میراکولر نیستم)

زیادی سیاسی نیست که؟

نصفش سیاسته
سه شنبه ۱۶ آذر ۰۰ , ۱۹:۵۹ دخی کیپاپر و کیدرامر(دخی میراپرمرم)(دیگه میراکولر نیستم)

پس نمیبینمش

همون ملکه کی بسم بود

 

.... :)

من خیلى خیلى این سریالو دوست داشتم🥺

اولش بخاطر کراشم جانگ هیوک نشستم دیدم ولى وقتى گذشت به شدت با کاپل فیلم و موسیقى متنش ارتباط برقرار کردم.

بنظرم شین یول یکى از بهترین پارتنراى هیوک بوده تا الان

اوهوم، من هم به شخصه این سریال رو می پسندم. خیلی باهاش حال کردم و خاطرات زیادی باهاش دارم

خیلی قشنگ بود من واقعا دوستش داشتم ولی پایانش چرا میگی غمگین نبود اتفاقا غمگین بودش🥲🥲🥲 چون وانگ سو موقع مرگش به شین یول رسید😭😭😭😭

اما بازهم به شین یول رسید و مثل عاشقان ماه نشد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan