نقد و بررسی سریال گابلین

با نقد یه سریال دیگه در خدمتتونم. امروز میخوام نقدی داشته باشم بر سریالی ماورایی و تخیلی گابلین.

داستان سریال: درباره مردیه که خدا به عنوان مجازات برای تمام خون هایی که ریخته و به عنوان پاداش برای وفاداریش، اون رو گابلین میکنه. اون 900 سال به دنبال عروسش میگرده تا شمشیری که توی بدنش هست رو در بیاره. توی این راه اتفاقاتی می افته که مسیر زندگی خودشو اطرافیانش تغییر میکنه و ... . 

در ادامه مطلب نقد و بررسی سریال گابلین رو ببینین.

خوب سریال شروع جالب و هیجان انگیزی داره. شروعی کاملا تخیلی و همراه با شور و اشتیاق فراوان. سریال همراه با شروع هیجان انگیزش داره شخصیت ها رو هم به ما معرفی میکنه. 

ریتینگ قسمت اول خیلی بالا بود و این باعث شد توقعم از سریال خیلی بالا بره. اما همینطور که جلوتر رفتم، ریتم سریال افت کرد. ماجراها تکراری شدن. 

طنز های سریال که واقعا قشنگ بودن و با لحظه لحظه شون می خندیدم. البته بیشتر با طنزهایی که بین کیم شین و فرشته مرگ بود. توی سکانس های طنزی که ایون تاک و کیم شین بودن، زیاد نمی خندیدم. برعکس حرصم  از طنز های مسخره و تکراری می گرفت. 

گفتم ریتینگ سریال ازقسمت سه به بعد افت کرد. البته این افت ریتینگ ادامه نداشت. فکر میکنم دلیل افت ریتینگ مقدمه چینی بوده برای اتفاقات مهم و سختی که در پیش روی شخصیت ها وجود داشت. همینطور نویسنده سعی کرده بیشتر شادی و نشاط ایون تاک و کیم شین رو زمانیکه با هم هستن، نشون بده. 

اوایل سریال از شخصیت کیم سان خوشم نمی اومد. فکر میکردم یه شخصیت فرعی داره که فقط قسمت های خالی رو پر میکنه. اما وقتی فهمیدم توی زندگی گذشته ش کی بوده و اونم چه سختی هایی کشیده، نظرمو عوض کردم و باهاش خوی گرفتم.

همینطور از بازی فرشته ی مرگ هم راضی نبودم. اون نقش یه فرشته ی مرگ سرد رو داشت ولی دیگه خیلی خیلی سرد بازی میکرد. ولی خوشبختانه این بازیگر سرد تو قسمت های پایانی بازیش بهتر شد و کاملا می تونستم درکش کنم.

هرچی که به اواسط سریال می رسیم معماها و سوال هر بیشتر میشن. و بیننده بیشتر کنجکاو میشه تا جواب سوال هاش رو پیدا کنه. البته بعضی اوقات سوالایی ذهنمون رو درگیر میکرد که فکر میکردیم هیچ جوابی براش نیست. ولی اگه کمی صبر پیشه میکردیم نویسنده توی قسمت های بعدی به درستی جوابمون رو میداد. 

عشقی کن توی سریال بین کیم شین و ایون تاک بود اول یه عشق مصنوعی بود. به نوعی دیگه یه عشق بچه گانه واسه همین ایون تاک نتونست بار اول شمشیر رو از بدن کیم شین در بیاره. ولی رفته رفته عشق بین این دو واقعی تر شد و دیگه حتی برای بیننده هم سخت بود که مرگ گابلین رو به دست عروسش ببینه.

من قبل از شروع سریال می دونستم که قراره با یه سریال غمگین روبه‌رو بشم. اما ماجراهای طنز سریال و پایان هپی اندینگش، کاملا منو متعجب کرد. وقتی که تو قسمت 13 کیم شین شمشیرو از بدنش درآورد فکر کردم با پایان غمگین روبه‌رو شدم. اما وقتی فهمیدم که سریال هنوز ادامه داره خیلی خوشحال شدم و با علاقه فراوان ادامه سریالو نگاه کردم.

البته اینم بگم که توی ده سال بعد دیگه ماجراها تکراری شدن. چون بازم اینبار نویسنده باید شخصیت ها رو بهم معرفی میکرد و بازم ماجراهای تکراری براشون پیش می اومد. 

ولی چیز عجیبی که این بین وجود داشت این بود که کیم شین چجوری دوباره زنده شد؟ اون که تو سرنوشتش اومده بود با بیرون آوردن شمشیر به آرامش ابدی میرسه و میمیره. ولی چرا دوباره زنده شد؟ البته خیلی دوست داشتم زنده بشه اما حداقل نویسنده میتونست یه دلیل منطقی برای این سوالم بیاره.

یا اینم برام سوال بود که کیم سان چجوری خاطراتشو فراموش نکرده بود ولی ایون تاک، دوک هوآ و بقیه فراموش کرده بودن؟ اصلا چرا رفت و نخواست کنار فرشته مرگ بمونه؟ من هیچوقت نتونستم عشق های اینجوری رو درک کنم و فکر نکنم، بکنم.

و یه گله دارم از گریم ایون تاک و طراحان صحنه. گریم ایون تاک توی 29 سالگیش هیچ فرقی با گریمش توی 19 سالگیش نداشت. واقعا چرا؟ 

اینم بگم که سریال حدودا سالهای 2026 و 2056 رو که هنوز حتی برای خودمون هم نیومدن، نشون داد. تا اون زمان قطعا سئول و همه چی تغییر میکنه اما سئولی که توی این سالها دیدم هیچ فرقی با سئول سال 2016 نداشت. حتی کانادا هم همینطور. 

نکته ی بعدی اینکه حسادت فرشته مرگ به کیم شین و ایون تاک که انقدر راحت میتونستن باهم باشن ولی اونو کیم سان نمیتونستن، خیلی بامزه بود. 

و اون فرشته ای که بعضی وقت ها جوون بود و لباس قرمز می پوشید و بعضی وقت هام شکل یه مادربزرگ پیر بود، شخصیتش خیلی جالب بود و از پس دوتا نقشش هم خوب براومد.

کلا سریالای ماورایی و تخیلی از هر لحاظ خیلی سخت و پیچیده‌ن. چه از لحاظ نوشتن برای نویسنده، چه از لحاظ درک کردن برای بیننده، چه از لحاظ ساختن برای کارگردان و بازیگران و ... . اما سریال گابلین تونسته بود از پس این سختی ها بربیاد و یه سریال قشنگ از آب در بیاد. شاید بعضی جاها چندتا نکته ی عجیب و غریب میدیدیم اما سریال با همون نکاتش بود که زیبا میشد. برعکس سریال آیینه جادوگر که فقط میشد اسمشو گذاشت یه سریال ماورایی ولی میشه اسم گابلین رو گذاشت یه سریال ماورایی تخیلی عالی. 

نکته ی مهم تو این سریال نقش های منفی سریال هست. ما کلا دو نوع نقش منفی داریم. شخصیتی که کلا باطنش منفی و شیطانه، و شخصیتی که باطنش مهربونه ولی توسط دیگران منفی میشه. خوب قطعا کسی که باطنش مهربونه نمیتونه تا آخر منفی بمونه. پس فرشته ی مرگی که باطنش یه مرد مهربون و عاشقه، تونسته باطن مهربونش رو پیدا کنه و در کنار کسی که در گذشته ژنرالش بوده و کشتتش، زندگی بکنه. این نکته رو برای جواب سوال کسایی گفتم که میگن چجوری وانگ یو (فرشته ی مرگ) و گابلین (کیم شین) که در گذشته دشمن بودن و حالا راحت باهم زندگی میکنن، گفتم. و اینم اضافه کنم که نقش منفی اصلی پارک جونگ وون بود. 

سریال توی قسمت های پایانی به طرز عجیبی ریتم طنزش رو از دست داد و بیشتر تلخی ها و سختی ها به چشم میخورد. جوری که توی یه قسمت دو سوم سکانس هاش طنز بود ولی تو قسمتهای پایانی جوری شد که شاید فقط به اندازه دو سه کلمه طنز وجود داشت که اونم منو نمی خندوند. البته خودم که این ریتمو بیشتر دوست داشتم تا سکانس های طنز رو. 

اون چهارتا زندگی که ایون تاک بهشون اشاره میکرد خیلی جالب بودن. در واقع انسان توی یه زندگیش میتونه به این چهارتا زندگی برسه. و بستگی به خودمون داره که چجوری، کجا و کی بهشون برسیم. 

همینطور نویسنده اومده بود در کنار تناسخ ایون تاک، وانگ یو و کیم سان، افرد دیگه ای از زمان گوریو رو تناسخ داده بود. تا دیگه جای هیچ حرف و حدیثی برای اینکه بگن چرا فقط این سه نفر تناسخ شدن، مگه این سه نفر استثنان و ... رو باقی نذاره.

خوب کم کم حرفام داره درمورد سریال تموم میشه. ممنون که تا پایان نقد همراهیم کردین. امیدوارم بدرد بخور بوده باشه و به نکاتی درباره سریال پی برده باشین. 

اگه خواستار نقد از یه سریال دیگه بودین، در بخش نظرات اعلام کنین تا در اختیارتون بذارم. 

نقد بعدی، سریال کتاب خانوادگی گو.....به زودی

زندگی در تاریخ...ایران...کره

سلام شیما خانم

خسته نباشید. نوشتن نقد این سریال به نظرم خیلی سخته چون خیلی پیچیده ست.

نقد تون خیلی خوب بود به نکاتی اشاره کردید که من اصلا بهشون فکر نکرده بودم

فقط نمره شما به این سریال از 10 چنده؟

 

مرسی عزیزم
اگه نقاط ضعف و اشتباه رو حساب کنم باید نمره نه بدم اما یکم بی انصافیه نه. پس به خاطر معماهای قشنگ و ژانرش نمره نه و نیم رو میدم

نمره خوبیه 

برای این سریال سنگ تموم گذاشته بودن همه چی عالی بود

من بازی لی دونگ ووک دوست داشتم بامزه بود خوب بازی کرد لوس بازی نداشت

نظرتون در مورد بازی بقیه بازیگرا چیه؟

به سریال هیلر چه نمره ای میدید؟

از بازی گونگ یو، کیم گو ایون و یوک سونگ جائه که خیلی راضی بودم. به خصوص کیم گو ایون که یه چهره ی جدید و شاداب رو داشت برام. اما همونجوری که توی نقد گفتم از بازی لی دونگ ووک خیلی خوشم نیومد (منهای قسمتهای آخر). و یو این نا بازیش هم جالب بود. نمیگم عالی اما خوب بود.
به هیلر هم نمره 9.25 رو میدم و 0.75 که کم کردم به خاطر آغاز و پایان نامفهومش و احساسی نبودن سکانس های یونگ شین و مادرش بود

باشه مرسی

خوشحالم که از سریال هایی که معرفی کردم خوشتون اومده

اگه دوست دارید باز هم بهتون سریال معرفی کنم 

میتونم سریال های مشکلی نیست خوب نباشی

در یک روز زیبا تو را پیدا میکنم و دو هفته رو پیشنهاد بدم

سریال های خوبی هستند

هر وقت دوست داشتید ببینید و لذت ببرید و در آخر نقدش رو هم بنویسید

خیلی ممنونم شیما جون

واقعاً لذت میبرم از خوندن نقد هات

ساده و واضح و مختصر و مفید 

زیاد هم شلوغ و طولانی نمی‌کنید

واقعاً عالیه 😍⁦♥️⁩🌹🥰

مرسی از معرفیت. حتما یه روزی می بینمشون و نظرم رو میگم. 
مرسی از نظرات زیبا و جذاب شما و حمایت گرمتون

این سریال پر از حس و حال خوب‌ و دوست داشتنی بود 😍

یه ملودرام غمگین که در کنار غمگین بودنش سکانس های طنز جالبی داشت

به شخصه با سکانس های طنزش لحضات خوشی داشتم و شوخی بد نداشت 😍

کیم گو ایون خیلی تو این سریال دوست داشتم

یه کم لوس بود اما لوس دلنشین و قشنگ😍

گریمش هم خیلی خوب بود کلا به نظرم خیلی ناز و خوشگل بود

زوج های هنری سریال هم که حرف نداشتن

من هر دو شون هم دوست داشتم

بازی گونگ یو هم که تعریف نداره معلومه عالی بازی کرده چون جایزه هم برده😍

آره، منم از کیم گو ایون تو این سریال خیلی خوشم اومد. اون تو پادشاه ابدی هم بازی کرده. اما همون قسمت اول به خاطر بازیگراشو و داستانش، دراپ کردم.

در کل گابلین سریالیه که میتونیم بار ها ببینیم و لذت ببریم و هر بار یه چیزی ازش کشف کنیم و یاد بگیریم

خلاصه عالیه 😍

زیاد هم رو عاشقانه مانور نداده بودن و زیاد صحنه نداشت😍

یعنی اینقدر پاستوریزه بود که فکر میکردم دارم سریال ایرانی نگاه میکنم 😂 حتی باید بگم از سریال های ایرانی هم سالم تر بود

دقت کردین همیشه یه آرم 15 دارن؟ 😂هر وقت می‌رفتم قسمت بعدی پایینش می‌نوشت هشدار+15 سال

ولی به نظرم برای زیر 15 سال هم مشکلی نداره

زیاد هم ترسناک نیست که بخوایم بگیم زیر اون سن میترسن و از این حرف ها

ولی خب اگه دنبال عشق و عاشقی باشید این فیلم جذبتون نمیکنه

به نظرم با یه بار دیدن هم نمیشه درکش کرد

باید دو بار یا چند بار ببینیمش تا بتونیم بهتر درکش کنیم چون به قول شیما خانم سریال های ماورایی خیلی پیچیده هستند و برای اینکه خیلی چیزها شو بهتر بفهمیم باید چند بار ببینیمش

من خودم که یه بار دیدم خیلی چیزها شو نفهمیدم

آهنگ ها یا او اس تی های خیلی قشنگی هم داشت که من تقریبا هر روز گوش میدم

ولی خب میتونستن از این هم بهتر بسازنش

اونوقت می‌تونستیم بگیم یه شاهکار به تمام معناست

 

اون علامت +15 یا همچین چیزایی خیلی بی معنیه. چون افراد زیر اون سال خیلی بیشتر می فهمن و حتی هزاربار از این چیزا دیدن. دیگه نمیدونم تو کره چجور باشه 😁
گابلین تنها سریال ماورایی و عالی بود که دیدم. قبلا سریال ماورایی دیده بودم اما اصلا به اندازه گابلین ازش لذت نبرده بودم

یکی از دوستام می‌گفت کیم گو ایون تو سریال پادشاه ابدی زیادی لوس شده😂 و اینکه دو قسمت دیده دراپ کرده

مثل اینکه داستانش زیادی پیچیده بوده

مردم کره هم خوششون نیومده چون افت ریتینگ داشته به شدت، اونم بعد دو قسمت

پادشاه ابدی اولین سریال لی مین هو بعد سربازیش بود و فکر کنم یه دو سالی روش کار کرده بودن و هزینه های زیادی هم برداشته بود

همه مشتاق این فیلم بودند چه تو کره چه تو خارج از کره چون بالاخره لی مین هو طرفدار های زیادی داشت و همه منتظر این فیلمش بودن و فکر کنم به طرز عجیبی نا امید شدن😂

در کل من زوج سریال هم زیاد دوست نداشتم

ولی شاید باورش براتون سخت باشه ولی زوج این فیلم بعد اتمام پروژه شروع به قرار گذاشتن کردند

حالا دیگه ای رابطه شون با شکست مواجه شد یا نه خبر ندارم 😂 علاقه ای هم ندارم بدونم

ولی با این حال این سریال تو خارج از کره ازش استقبال شد

فکر کنم تو ایران ما بیشتر استقبال شده باشه 😂

همه طرفداران لی مین هو که نشستن نگاه کردن و به به به و چه چه کردن😂

من همون سریال اول دراپ کردم. بعدا رفتم داستانشو خوندم خیلی خوب و جذاب نبود تا ببینمش
فک نکنم زیاد جذاب باشه، شاید فقط برای یه تفریح نگاش کنم. نه چیز دیگه

ولی خب خود من به شخصه حالا هر چقدر هم طرفدار یه بازیگر باشم و دوستش داشته باشم با این حال اگه سریالش بد باشه رک میگم شوخی هم ندارم😂

چون هم بسته اینترنت و هم وقت و هم حوصله میخواد سریال نگاه کردن 

تازه چشم هامون هم باید بخاطرش خسته کنیم

پس وقتی سریال نگاه میکنم سطح توقعم بالاست

اگه بخوام سریال معرفی کنم هر چیزی معرفی نمیکنم

و خودمم قبل اینکه برم یه سریال دانلود کنم چقدر در موردش تحقیق میکنم نظر میخونم نقد میخونم

میکس میبینم که ببینم زوج هنری چجوری هستند

خلاصه یه جورایی از هفت خان رستم ردش میکنم😂

 

منم اوایل اینجوری درمورد سریالا تحقیق میکردم. اما فک کنم با این کار جذابیت های سریال از دست میره. فقط یه نگاه کوچیکی به داستان و میکسا میکنم همین.
اگه نقد و معرفی رو بخونم دیگه هیچ جذابیتی برام نداره

Hello

This reading is very good. You are good writer. 

Thanks for this reading

Hi
Thanks for your.
چهارشنبه ۲۴ آذر ۰۰ , ۱۳:۰۲ دخی کیدرامر و کیپاپر(دخی میراپرمرم)

من نقدهای شمارو خیلی دوست دارم💝چون اولا به طرفداران سریال؛بی احترامی نمیکنید و اونا رو بدسلیقه و سطحی بین و با سطح سلیقه پایین معرفی نمیکنین؛تو نقدا خبری از تعصب نیست؛و به خود سریالم توهین نمیکنین و نظرتونو محترمانه میگین💖

خیلی ممنونم. بهم لطف داری ..... :)

من یه سوال داشتم اینکه فرشته مرگ و کیم سان در آخر سریال وقتی تناسخ پیدا کردن همدیگه رو یادشون بود

نه یادشون نبود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan