لباس های زنان ترکمنی

لباس ها از زمان های گذشته بخشی از فرهنگ و تمدن ایرانی بوده است. در واقع لباس سنتی نشان دهنده نوع تفکر و فرهنگ هر گروه قومی است. ایران دارای اقوام گوناگونی است که مدت ها در این سرزمین باهم زندگی کرده اند و فرهنگ اصیل ایرانی را زنده نگه داشته اند.به دلیل تعداد زیاد قومیت ها، تنوع لباس در این بسیار زیاد است. لباس سنتی پارچه ای است که در آن صنایع و هنرهای سنتی ایرانی استفاده میشود و در سراسر ایران استفاده میشود. لباس محلی متناسب با هر گروه قومی ‌و آب و هوای منطقه است و در سراسر کشور قابل استفاده نیست.

رنگ های شاد در هردو لباس (قومی و سنتی) استفاده میشوند و کاملا بدن را می پوشانند. لباس محلی شامل کفش، شلوار یا جوراب، دامن با فرتینگ، لباس های بالا، روسری کمر، کلاه، دستمال و آویزهای سنتی هستند که همه مکمل یکدیگر اند و به زیبایی کنار یکدیگر قرار میگیرند.

نیازی به همه قسمت های لباس سنتی نیست و میتوان پیراهن سنتی را با هر لباسی پوشید. مهمترین لباس های محلی متعلق به قشقایی، بختیاری، بلوچ، کُردها، لُرها همچنین منطقه دریای خزر، خراسان و سرزمین ترکمن هستند. لباس قشقایی، بختیاری و لُرها شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. زنان این سه گروه قومی لباس های بلند با آستین های بلند ساخته شده از پارچه های طرح دار، منگوله، مهره و دامن جمع می پوشند. زنان چندین دامن باهم می پوشند که بالاترین آنها بهترین پارچه را دارد.

برای زیبایی بیشتر تعداد دامن در زنان قشقایی و بختیاری بیشتر است. 

زنان قشقایی برای پوشاندن سر خود از دستمال کلاغچه و روسری مشبک استفاده میکنند. آنها همچنین از یک دستمال بلند استفاده میکنند که از بالای پیشانی به پشت سر بسته شده است و نام آن یغلیق است. زنان بختیاری از کلاه تخت تزئین شده و پارچه های بلند روی کلاه استفاده میکنند که از پشت به چادر شبیه است. لُرها از پارچه های طرح دار به عنوان دستمال استفاده میکنند. 

زنان قوم ترکمن گاهی از کت بلند بدون یقه در بالای لباس ها استفاده میشود. آنها برای پوشاندن موها از کلوت تزئینی، روسری و روسری بلند استفاده میکنند. انتخاب رنگ نقش مهمی در لباس های محلی ایفا میکند. در هر گروه قومی برخی از رنگ ها برای زنان متاهل، برخی برای دختران و برخی نیز برای مناسبت های خاص استفاده میشوند. نوع کلاه، دستمال، روسری و لوازم جانبی نیز بر اساس سن و نقش زن انتخاب میشوند. 

و پایان! 

پست بعدی، انگشتر های کره ای

زندگی در تاریخ...ایران...کره

چقدر لباس های ترکمنی شبیه گیلکیه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan